Onze eerste twee dagen in Albanië - Reisverslag uit Durrës, Albanië van albaniagoteam - WaarBenJij.nu Onze eerste twee dagen in Albanië - Reisverslag uit Durrës, Albanië van albaniagoteam - WaarBenJij.nu

Onze eerste twee dagen in Albanië

Door: Hannah Joore

27 Juli 2017 | Albanië, Durrës

Na een goede reis kwamen we maandagavond aan in Durrës. We werden enthousiast ontvangen door de staff van de basis en een groep uit Zwitserland die al een paar dagen op de basis verbleven. Nadat iedereen zijn spullen de trappen had opgesjouwd en zijn kamer had gevonden, stond er een heerlijke Albanese soep op ons te wachten. Na een korte introductie en welkom zijn we naar bed gegaan, want we waren moe van de reis en de volgende dag moesten we weer vroeg opstaan.

Na een hele hete nacht zaten we om half 8 aan het ontbijt, dat bestond uit cornflakes, wit brood, worstjes en ei. Nadat we dit naar binnen hadden gewerkt, sloten wij ons aan bij de Zwitserse groep om de dag te beginnen met worship. We zongen twee Duitse liedjes en er werden getuigenissen gedeeld. Hierna kregen we een praktische rondleiding op de basis van een vrouwelijke staff.
We moesten allemaal erg wennen aan de hitte, alhoewel het een koele dag was voor de Albanezen. Na de lunch die bestond uit aardappels, kip en groente, kregen we ons schema voor de eerste week. Als team zullen we verschillende outreaches doen, waaronder in ieder geval elke doordeweekse avond strandevangelisatie, en verder hopen we veel andere outreaches te doen als; kerken, arme mensen of ziekenhuizen bezoeken.
De rest van de middag hebben we gebruikt om een programma te bedenken dat we kunnen gebruiken als we op outreach gaan. Als team willen we op een creatieve manier mensen bereiken dus we hebben verschillende manieren bedacht, waaronder een dans, toneelspelen en getuigenissen delen. We hebben erg gelachen om de 'verborgen talenten' die mensen in zich hadden. (Zelfs Berre en Kaleb hebben we aan het dansen gekregen). Na een middag hier aan te hebben gewerkt, waren we moe en nat van het zweet, maar voldaan.
's Avonds zijn we na het eten met het Zwitserse team mee gegaan naar het strand, om daar te bekijken hoe de strandevangelisatie in zijn werk ging. Het was gaaf om te zien hoe enthousiast het team was en de mensen op het strand open stonden voor een gesprek. Veel mensen hebben gebed ontvangen en bijbels meegekregen. Na afloop trakteerde het Zwitserse team ons op een ijsje.
Gelukkig koelde het deze avond iets meer af en hebben we allemaal goed kunnen slapen.

De volgende morgen zaten we wederom om half 8 aan het ontbijt. Dit keer was er Nutella, tot onze grote blijdschap. Na het eten hebben we ons programma nog een keer doorgenomen en zijn we daarna direct vertrokken daar onze eerste outreach locatie. We gingen naar een kerk waar voor een groep oudere (arme) dames eens per maand een middag wordt georganiseerd waar ze worden bemoedigd, een stukje bijbelonderwijs krijgen en spelletjes doen. We hebben genoten van hun enthousiasme bij estafettes en de stoelendans. De vrouwen genoten ook van ons bijdrage, ze wilde de dans zelfs twee keer zien. Na afloop hebben we voor de vrouwen gebeden, en hebben we met z'n allen gegeten. We werden verwend met kippensoep, rijst en brood.

Toen we uitgegeten waren stonden Thom en Kendra op ons te wachten om ons een rondleiding te geven door de stad. We hebben erg veel gelopen en erg veel gezien. Er waren ontzettend veel winkeltjes en kraampjes, waar van alles werd verkocht; van speelgoed hondjes tot iPhones. En nadat we onze euro's hadden gewisseld voor Albanese leks, hebben we wat historische plekken bezocht zoals het amfi-theater, men zegt dat Paulus en Titus daar zijn geweest. Het was leuk om alle gezellig restaurantjes te zien, en na een tijdje waren we ook allemaal erg toe aan drinken. We zijn in een cafeetje gaan zitten waar we tot vreugde van alle deelnemers wifi hadden. Nadat we allemaal weer een beetje opgeladen waren vervolgde we onze rondleiding en hebben we het strand bezocht waar we veel foto's hebben gemaakt. Ook moesten we natuurlijk even, volgens Thom en Kendra, het beste ijs van Durrës proeven.
Nadat we voor de stad hadden gebeden, gingen we weer terug naar de basis in de super volle bus. Toen we waren uitgestapt hebben we een grote meloen gekocht voor ongeveer een euro en die hebben we na het avondeten door de helft gesneden en uitgelepeld.
Na wat spelletjes en Zwitserse vrienden gemaakt te hebben, zijn we allemaal weer gaan slapen.

Een goed en druk begin van onze reis, we hebben veel indrukken opgedaan en we zijn benieuwd wat er nog allemaal gaat komen!

Wist je dat...
- we geen water uit de kraan mogen drinken maar al ons water uit gekochte plastic waterflessen moeten tappen
- het wc papier niet mogen doorspoelen maar alles moeten weggooien (for real..)
- Rosalie zweet op plekken waar de zon niet schijnt (de rest van het team ook, maar die is hier niet zo trots op)
- verkeersregels hier praktisch niet bestaan
- alles hier goedkoop is
- we twee keer per dag warm eten
- de putdeksels gestolen worden en als je niet goed uitkijkt je om de tien meter kan vallen in een gat (ik spreek uit ervaring)

• 27 Juli 2017 - 22:54

Bregje:

Wat fantastisch om te lezen hoe jullie genieten, gezegend worden en tot zegen zijn. Het thuisfront bidt ook voor jullie. En leeft met jullie mee. Leuk om zo op de hoogte te worden gehouden. Veel zegen en vreugde daar!

• 28 Juli 2017 - 13:18

Renesse Smit:

Wat een mooi verhaal en wat fijn dat wij zo op afstand een "kijkje" kunnen nemen in jullie wereldje!
    Gods zegen toegewenst bij alles wat jullie mogen doen daar voor de mensen om je heen....
    We zien uit naar het vlgd verslag! Een mooie dag toegewenst!